הרה״ח ר׳ גדליהו אהרן קעניג זצ״ל

(ביידיש):

ליקוטי מוהר״ן קפה

אִיתָא בַּזֹּהַר : כַּד יִשְׂרָאֵל אִשְׁתְּלִמוּ בְּעוֹבְדַיְהוּ, כִּבְיָכוֹל שְׁמָא קַדִּישָׁא אִשְׁתְּלִם וְכוּ׳ (ויקרא ד:). וְעִקַּר הַשְּׁלֵמוּת הִיא הַיִּרְאָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דברים י) : ״מָה ה׳ אֱלֹקֶיךָ שׁוֹאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה״; וְעַל-כֵּן נִקְרֵאת יִרְאָה סוֹף דָּבָר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (סוף קהלת) : ״סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע, אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא״; כִּי הִיא שְׁלֵמוּת כָּל הַדְּבָרִים. וְיֵשׁ שְׁנֵי מִינֵי יְרָאוֹת : יֵשׁ מִי שֶׁהוּא יָרֵא מֵה׳ מִגְּדֻלָּתוֹ וְרוֹמְמוּתוֹ בְּגִין דְּאִיהוּ רַב וְשַׁלִּיט, וְיֵשׁ יִרְאָה לְמַטָּה מִמֶּנָּה, הַיְנוּ שֶׁבָּא לְיִרְאָה עַל-יְדֵי יִרְאוֹת תַּחְתּוֹנוֹת, עַל-יְדֵי שֶׁיָּרֵא מֵחַיָּה אוֹ מִשַּׂר אוֹ מִפַּחַד אַחֵר, עַל-יְדֵי זֶה הוּא נִזְכָּר וּבָא לְיִרְאַת הַשֵּׁם. וְיִרְאָה הָרִאשׁוֹנָה, שֶׁהִיא עַל-יְדֵי הִתְבּוֹנְנוּת הַשֵּׂכֶל בִּגְדֻלָּתוֹ וְרוֹמְמוּתוֹ, הִיא בְּחִינוֹת א. כִּי הַיִּרְאָה הִיא בְּחִינַת מַלְכוּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (אבות פרק ג) : אִלְמָלֵא מוֹרָאָהּ שֶׁל מַלְכוּת וְכוּ׳, וְהִיא בְּחִינוֹת דָּלֶת, בְּגִין דְּלֵית לָהּ מִגַּרְמַהּ כְּלוּם, כִּי אִי אֶפְשָׁר לָבוֹא לְיִרְאָה כִּי אִם עַל-יְדֵי הִתְבּוֹנְנוּת הַשֵּׂכֶל בִּגְדֻלָּתוֹ, וְהַשֵּׂכֶל נִקְרָא יוּד, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַשִׁ״י : ״אָז יָשִׁיר משֶׁה״, שֶׁרָאוּי לִכְתֹּב שָׁר משֶׁה, אֶלָּא יוּד עַל-שֵׁם הַמַּחֲשָׁבָה נֶאֶמְרָה, וְהַהַמְשָׁכָה מֵהַשֵּׂכֶל לְהַיִּרְאָה הוּא בְּחִינַת וָאו, וְזֶה א. וְהַיִּרְאָה הַשְּׁנִיָּה, שֶׁהִיא בָּאָה מִדְּבָרִים תַּחְתּוֹנִים, הִיא בְּחִינַת אד, כִּי הִיא בְּחִינַת דַּלֵּי דָּלוּת, שֶׁאֵינָהּ נִמְשֶׁכֶת מֵהַשֵּׂכֶל, אֶלָּא מֵהַדְּבָרִים תַּחְתּוֹנִים, וְעַל-יְדֵי הַיִּרְאָה זוֹ אֵינוֹ נִמְשָׁךְ רַק הַשְׁפָּעוֹת בָּעוֹלָם, כִּי הוּא בְּחִינַת הַעֲלָאַת מַיִּין נוּקְבִּין, כְּמוֹ כְּשֶׁאֶחָד צָרִיךְ לַחֲבֵרוֹ וּמְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ, וְעַל-יְדֵי הַבַּקָּשָׁה פּוֹעֵל אֶצְלוֹ הַדָּבָר, מֵחֲמַת שֶׁדִּבּוּרָיו וּבַקָּשָׁתוֹ שֶׁהִכְנִיעַ עַצְמוֹ לַחֲבֵרוֹ וּבִקֵּשׁ מִמֶּנּוּ, נַעֲשׂוּ אֵלּוּ הַדִּבּוּרִים בְּחִינַת הַעֲלָאַת מַיִּין נוּקְבִּין, וּפוֹעֲלִים הַבַּקָּשָׁה אֵצֶל חֲבֵרוֹ לְהַשְׁפִּיעַ לוֹ מַה שֶּׁצָּרִיךְ. כֵּן מַה שֶּׁמַּעֲלָה הַיִּרְאָה מֵהַדְּבָרִים הַתַּחְתּוֹנִים, נַעֲשֶׂה מִזֶּה בְּחִינַת הַעֲלָאַת מַיִּין נוּקְבִּין, וְנִמְשָׁכִין הַשְׁפָּעוֹת בָּעוֹלָם. וְזֶה בְּחִינַת (בראשית ב) : ״וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ״ — עַל-יְדֵי הַיִּרְאָה הַתַּחְתּוֹנָה זוֹ, שֶׁהִיא בְּחִינוֹת אֵד כַּנַּ״ל, עַל-יְדֵי-זֶה : ״וְהִשְׁקָה אֶת כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה״ — כִּי עַל-יָדָהּ נִמְשָׁכִין הַשְׁפָּעוֹת כַּנַּ״ל, וּכְשֶׁנִּמְשָׁךְ הַשֶּׁפַע, צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּלִי לְקַבֵּל הַשֶּׁפַע, שֶׁלֹּא יִינְקוּ הַחִיצוֹנִים מִמֶּנּוּ, וְהַכְּלִי הִיא בְּחִינַת מֵם סְתוּמָה, וְזֶה אוֹתִיּוֹת אָדָם. וְעַל-יְדֵי הַהִשְׁתּוֹקְקוּת וְהָרָצוֹן לִנְסֹעַ לְהַצַּדִּיק, נַעֲשֶׂה רשֶׁם הַכְּלִי, כְּמוֹ אֻמָּן, כְּשֶׁרוֹצֶה לַעֲשׂוֹת כְּלִי, צָרִיךְ לְצַיֵּר וְלַחֲקֹק מִתְּחִלָּה רשֶׁם וְצִיּוּר הַכְּלִי, וְאַחַר-כָּךְ עוֹשֶׂה הַכְּלִי, כֵּן בְּזֶה הָרָצוֹן לִנְסֹעַ נַעֲשֶׂה הַצִּיּוּר וְרשֶׁם הַכְּלִי, וְאַחַר-כָּךְ, כְּשֶׁבָּא אֵלָיו, נַעֲשֶׂה הַכְּלִי. וְזֶה (שמואל-א טז) : ״אָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם״ — עַל-יְדֵי יִרְאֶה לַעֵינַיִם, הַיְנוּ הַיִּרְאָה הַתַּחְתּוֹנָה, שֶׁמְּקַבֵּל עַל-יְדֵי מַה שֶּׁרוֹאֶה בָּעֵינַיִם כַּנַּ״ל, עַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשֶׂה בְּחִינַת אָדָם, הַיְנוּ שֶׁנִּמְשָׁכִין הַשְׁפָּעוֹת עַל-יְדֵי אֵד, שֶׁהוּא בְּחִינַת יִרְאָה זוֹ כַּנַּ״ל, וְהַמֵּם הוּא הַכְּלִי לְקַבֵּל הַשֶּׁפַע כַּנַּ״ל, אֲבָל עַל-יְדֵי הַיִּרְאָה הָעֶלְיוֹנָה הַנַּ״ל, שֶׁהִיא בָּאָה מֵהַשְׂכָּלַת הַלֵּב בְּרוֹמְמוּתוֹ, עַל-יָדָהּ אִשְׁתְּלִם שְׁמָא קַדִּישָׁא דְּקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא כַּנַּ״ל. וְזֶה : וַה׳ יִרְאֶה לַלֵּבָב — שֶׁעַל-יְדֵי יִרְאֶה לַלֵּבָב, שֶׁהוּא בְּחִינוֹת יִרְאָה עֶלְיוֹנָה הַנַּ״ל, שֶׁהִיא בָּאָה מֵהַשְׂכָּלַת הַלֵּב בְּרוֹמְמוּתוֹ יִתְבָּרַךְ כַּנַּ״ל, עַל-יְדֵי-זֶה נִשְׁלָם שֵׁם ה׳, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר הַנַּ״ל : כַּד יִשְׂרָאֵל אִשְׁתְּלִמוּ בְּעוֹבְדַיְהוּ שְׁמָא קַדִּישָׁא אִשְׁתְּלִם; וְעִקַּר הַשְּׁלֵמוּת הִיא הַיִּרְאָה כַּנַּ״ל. וְזֶהוּ : ״וַה׳ יִרְאֶה לַלֵּבָב״ — כִּי עַל-יְדֵי יִרְאָה עֶלְיוֹנָה הַנַּ״ל, שֶׁהִיא בְּחִינוֹת יִרְאֶה לַלֵּבָב, נִשְׁלָם שֵׁם ה׳ כַּנַּ״ל : [זֶה הַמַּאֲמָר שָׁמַעְתִּי בִּשְׁמוֹ, שֶׁהוּא שַׁיָּךְ עַל פָּסוּק : ״יֵלְכוּ מֵחַיִל אֶל חָיִל, יֵרָאֶה אֶל אֱלֹקִים בְּצִיּוֹן״ (תהלים פד); וְאֵינִי יוֹדֵעַ הַפֵּרוּשׁ, אַךְ כְּפִי הַנִּרְאֶה יֵשׁ שַׁיָּכוּת לְסוֹף הַמִּקְרָא לְעִנְיַן מַאֲמָר הַנַּ״ל; עַיֵּן שָׁם מַה שֶּׁכָּתוּב בְּסוֹפוֹ, שֶׁעַל-יְדֵי הַהִשְׁתּוֹקְקוּת לִנְסֹעַ לְהַצַּדִּיק נַעֲשֶׂה צִיּוּר וְרשֶׁם הַכְּלִי וְכוּ׳. וְזֶהוּ בְּחִינַת : ״יֵרָאֶה אֶל אֱלֹקִים בְּצִיּוֹן״. צִיּוֹן זֶה בְּחִינַת צִיּוּן וְרשֶׁם הַכְּלִי, שֶׁנַּעֲשֶׂה עַל-יְדֵי הַהִשְׁתּוֹקְקוּת וְכוּ׳ כַּנַּ״ל, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין אַחַר-כָּךְ לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, בְּחִינַת : ״יֵרָאֶה אֶל אֱלֹקִים בְּצִיּוֹן״; הַיְנוּ עַל-יְדֵי צִיּוּן וְרשֶׁם הַכְּלִי, שֶׁנַּעֲשֶׂה עַל-יְדֵי הִשְׁתּוֹקְקוּתוֹ הַגְּדוֹלָה בַּתְּחִלָּה. וְאָמַר רַבֵּנוּ ז״ל, שֶׁכָּל מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ יְגִיעוֹת וְטִרְחוֹת יוֹתֵר בִּתְחִלַּת הַהִתְקָרְבוּת לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, דְּהַיְנוּ שֶׁיֵּשׁ לוֹ מְנִיעוֹת רַבּוֹת וּגְדוֹלוֹת, כְּגוֹן מֵאָבִיו וְאִשְׁתּוֹ וְחוֹתְנוֹ אוֹ מִשְּׁאָר בְּנֵי אָדָם, שֶׁמּוֹנְעִים וּמְעַכְּבִים אוֹתוֹ מְאֹד, וּמְנִיעוֹת מֵחֲמַת מָמוֹן, וּשְׁאָרֵי מְנִיעוֹת וְעִכּוּבִים וּבִלְבּוּלִים, שֶׁמִּשְׁתַּטְּחִים לְפָנָיו וּמוֹנְעִים אוֹתוֹ מְאֹד, וְהוּא צָרִיךְ לְהִתְיַגֵּעַ וְלִטְרֹחַ מְאֹד לְשַׁבְּרָם — כָּל אֵלּוּ הַיְגִיעוֹת וְהַטְּרָחוֹת שֶׁיֵּשׁ לוֹ בִּתְחִלַּת הַהִתְקָרְבוּת, הֵם טוֹבָה גְּדוֹלָה לְהָאָדָם, כִּי עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכֶה אַחַר-כָּךְ לְקַבֵּל הַרְבֵּה קְדֻשָּׁה וְטָהֳרָה, כִּי עַל-יְדֵי הַיְגִיעוֹת שֶׁבַּתְּחִלָּה נַעֲשֶׂה הַכְּלִי, וְכָל מַה שֶּׁיֵּשׁ לוֹ יוֹתֵר יְגִיעוֹת וּטְרָחוֹת וְכוּ׳, יֵשׁ לוֹ כְּלִי גָּדוֹל בְּיוֹתֵר לְקַבֵּל אַחַר-כָּךְ בְּתוֹכוֹ שֶׁפַע קְדֻשָּׁה וְטָהֳרָה לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְזֶה בְּחִינַת : ״יֵרָאֶה אֶל אֱלֹקִים בְּצִיּוֹן״, כַּנַּ״ל] :