בלהט הקרב : מהו סודו של היצר הרע?

…כִּי בֶּאֱמֶת זֶהוּ הָעִקָּר, לִמְצוֹא אֶת בְּחִינַת הַהִתְחַזְּקוּת הַנִּצְרָךְ וּמֻכְרָח לְאוֹתָהּ שָׁעָה הַדְּחוּקָה, לְהַחֲיוֹת אֶת הַנֶּפֶשׁ הָעֲיֵפָה עַל אֲתַר, אִם כִּי הוּא רַק לְפִי שָׁעָה. כִּי בֶּאֱמֶת אִי אֶפְשָׁר בְּשׁוּם אֹפֶן שֶׁבָּעוֹלָם לְהַחְיוֹתָהּ פַּעַם אַחַת וּלְתָמִיד, וּכְמוֹ שֶׁבְּגַשְׁמִיּוּת אִי אֶפְשָׁר לְהָאָדָם שֶׁיֹּאכַל בְּבַת אַחַת עַל מְנָת לִשְׂבֹּעַ עַל כָּל יְמֵי חַיָּיו, רַק צָרִיךְ לְהַחֲיוֹת אֶת נַפְשׁוֹ הָרְעֵבָה וְהַצְּמֵאָה בְּכָל עֵת בְּמָזוֹן חָדָשׁ. כִּי הַבַּעַל דָּבָר מִתְגַּבֵּר עַל הָאָדָם בְּכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה בְּכָל פַּעַם בְּאֹפֶן אַחֵר, וְלָכֵן צָרִיךְ לְהַשְׂכִּיל כְּמוֹ כֵן אֵיךְ לְהַכְנִיעוֹ וּלְהַבְרִיחוֹ מִגְּבוּלֵנוּ בְּכָל פַּעַם בְּאֹפֶן אַחֵר, שֶׁכִּלְעֻמַּת שֶׁבָּא כֵּן יֵלֵךְ וְיִבְרַח חֲפוּי רֹאשׁ וְכוּ'. וּכְשֶׁזּוֹכִין לְהָרִים וּלְהַחֲיוֹת אֶת הַנֶּפֶשׁ בְּאוֹתָהּ שָׁעָה, אָז מִמֵּילָא מִתְגַּבֶּרֶת וּמִתְחַזֶּקֶת גַּם עַל לְהַבָּא.

וְהָעִנְיָן, כִּי בֶּאֱמֶת אֵין לוֹ לְהָאָדָם בְּעוֹלָמוֹ אֶלָּא אוֹתָהּ שָׁעָה שֶׁהא עוֹמֵד בָּהּ בִּלְבַד, כַּמְבֹאָר הֵיטֵב בְּלִקּוּ״א סִימָן ער״ב עַיֵּן שָׁם, וְעַיֵּן עוֹד בְּסֵפֶר עָלִים לִתְרוּפָה מִכְתְּבֵי מוֹהַרְנַ״ת מִכְתַּב שט״ו שֶׁרִמֵּז דָּבָר זֶה בְּדִבְרֵי חֲזַ״ל הַקְּדוֹשִׁים שֶׁאָמְרוּ ״אֵין לַהֶקְדֵּשׁ אֶלָּא מְקוֹמוֹ וּשְׁעָתוֹ״, עַיֵּן שָׁם, כִּי הֶעָבַר אַיִן וְהֶעָתִיד עֲדַיִן, וְעָלֵינוּ לִרְאוֹת שֶׁהַהוֶֹה יִהְיֶ׳ה שֶׁלָּנוּ וּבִרְשׁוּתֵנוּ. וּבְקַל יְכוֹלִים לְהַשִּׂיגוֹ מִכֵּיוָן שֶׁהוּא רַק כְּהֶרֶף עַיִן, וּבִתְנַאי שֶׁלֹּא נַחְשֹׁב אָז לֹא מֵהֶעָבָר וְלֹא עַל הֶעָתִיד, וְכַמְבֹאָר בְּסֵפֶר שִׁבְחֵי הָרַ״נ סִימָן י״ד שֶׁעֵצָה זוֹ מְקִלָּה עַל הָאָדָם אֲפִילּוּ עֲבוֹדָה הֲכִי קָשָׁה שֶׁל יוֹם שָׁלֵם, עַיֵּן שָׁם.

וּכְמוֹ שֶׁנּוֹהֲגִין בְּתַכְסִיסֵי מלְחָמָה גַּשְׁמִיִּית שֶׁלֹּא לְפַזֵּר אֶת הַכֹּחוֹת עַל חָזִית אָרוֹךְ רַק לְהַבְחִין מְקוֹם הַתֻּרְפָּה שֶׁל הָאוֹיֵב שֶׁמִּשָּׁם נוֹחַ וְקַל לְכָבְשׁוֹ, כְּמוֹ כֵן עָלֵינוּ לִכְבּוֹשׁ אֶת אוֹיְבֵינוּ בְּנֶפֶשׁ עַל יְדֵי שֶׁנַּשִּׂיג אֶת הַהֹוֶה, שֶׁהַהֹוֶה יִהְיֶ'ה שֶׁלָּנוּ תָּמִיד, שֶׁלֹּא יֵלֵךְ הַהֹוֶה לְאִבּוּד חַס וְשָׁלוֹם עָרוּם בְּלִי לְבוּשׁ תּוֹרָה וּתְפִלָּה וּמִצְווֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים וְכוּ׳. כִּי בִּבְחִינַת הַהֹוֶה לְבַד, כֹּחַ הַיֵּצֶר הָרַע חַלָּשׁ מְאֹד, וְהִיא הַבְּחִינָה הַיּוֹתֵר נוֹחָה לִכְבּוֹשׁ מִשָּׁם אֶת הַשּׂוֹנֵא הַגָּדוֹל שֶׁלָּנוּ בּיוֹתֵר שֶׁהוּא הַיֵּצֶר הָרַע, וּמִשָּׁם לִסְתֹּר כָּל תָּכְנִיּוֹתָיו וְעַרְמוּמִיּותָיו וְתַכְסִיסָיו המַּפְחִידִים לְגַמְרֵי, כִּי עַל הֹוֶה לְבַד בְּקַל לְהתְגַּבֵּר, וּכְכָל שֶׁנִּתְהַוֶּה הֹוֶה חָדָשׁ, כֵּן אֶפְשָׁר לְהִכָּנֵס בּוֹ בְּקַל וְלִהְיוֹת כִּרְצוֹן הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְצַדִּיקָיו הָאֲמִתִּיִּים. כִּי כָּל הַקֹּשִׁי מַה שֶּׁהַבַּעַל דָּבָר מַכְבִּיד עַל הָאָדָם בְּיוֹתֵר וּמַפְחִידוֹ, הוּא רַק עַל יְדֵי שֶׁמַּכְנִיס בְּדַעְתּוֹ לַחֲשׁוֹב מַחֲשָׁבוֹת מֵהֶעָבָר וְעַל הֶעָתִיד שֶׁעַל יְדֵי זֶה מַאֲרִיךְ לוֹ הַזְּמַן, וְעַל יְדֵי זֶה נִדְמֶה לוֹ שֶׁקָּשֶׁה לוֹ לִסְבֹּל זְמַן אָרוֹךְ.

וְתֹרֶף דְּבָרִים אֵלּוּ שָׁמַעְתִּי מְפֹרָשׁ יוֹצְאִים מִפ״ק מוֹ"ר עַטַ״ר הַגָּאוֹן הֶהָסִיד וְהָעָנָיו הָאֲמִתִּי כקש״ת הָרַב רַבִּי אַבְרָהָם זְצוּקַללה״ה זִיעָ״א שְׁטֶערִינְהַארְץ (כּוֹכַב לֵב), בְּיוֹם חַג שָׁבוּעוֹת אֶחָד כְּשֶׁהָיִיתִי אֶצְלוֹ בְּבֵיתוֹ אֲשֶׁר בְּקַטַּמוֹן פֹּה עִיר הַקֹּדֶשׁ תִּבָּנֶה וְתִכּוֹנֵן, וְהָיוּ אָז אִתִּי עִמִּי חֲבֵרֵינוּ מוֹ״ה …. הי״ו וּמוֹ״ה …. הי״ו, כִּי אֶת כֻּלָּנוּ הִזְמִין לָבוֹא אֶל בֵּיתוֹ אַחַר הַתְּפִלָּה עַל קִדּוּשָׁא רַבָּה.

וּבָעֵת שֶׁיָּצְאוּ דִּבּוּרִים אֵלּוּ מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ נִדְמָה לָנוּ שׁאֶנוּ רוֹאִים אֵשׁ יוֹצֵאת מִפִּיו, כִּי אֲמָרָם בַּחֲסִינוּת וּבְחֵן אֲמִתִּי כָּזֶה אֲשֶׁר אֵין לִי תֵּבוֹת לְבָאֵר בָּהֶם זֹאת לֹא בִּכְתָב וְלֹא בְּעַל פֶּה, וְתָמַהְנוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ כִּי הִרְגַּשְׁנוּ כְּעֵין הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה וּכְעֵין הִתְגַּלּוּת אֱלֹקוּת הַמַּתְאִים וְהוֹלֵם אֶת יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְנוּ בּוֹ הוּא יוֹם חַג מַתַּן תּוֹרָתֵנוּ, וְכָל הַדֶּרֶךְ שֶׁהָלַכְנוּ אַחַר כָּך מִבֵּיתוֹ עַד שֶׁבָּאנוּ אֶל בֵּיתֵנוּ הַנִּמְצָא בְּתוֹךְ הָעִיר דִּבַּרְנוּ מִזֶּה, וְעַד הַיּוֹם עוֹמֵד לְנֶגֶד עֵינַי הַמַּחֲזֶה הַנִּפְלָא וְהַנֶּהְדָּר הַהוּא אֲשֶׁר נֶחְקַק עָמוֹק עָמוֹק בִּלְבָבִי, וּבִפְרָט אֶת קְדֻשַּׁת חֵן הַחִיּוּךְ שׁעָשָׂה הוּא ז״ל בְּסִיּוּם דְּבָרָיו שֶׁאֲמָרָם כְּמַאן דְּזָרֵיק אַבְנֵי קֶלַע לְחִוְיָא — הַא הַא, כְּאוֹמֵר : רְאוּ הִנֵּה תְּפַסְתִּיו וְחָשַׂפְתִּי אֶת כָּל מַצְפּוּנֵי הַבַּעַל דָּבָר וְגִלִּיתִי לְעֵינֵיכֶם כָּל עַרְמוּמִיּוֹתָיו, שֶׁתָּבִינוּ שֶׁלֹּא יוּכַל לְרַמּוֹת אֶתְכֶם יוֹתֵר וְכוּ', וְכַמָּה פְּעָמִים כְּבָר הִזְכַּרְנוּ אֶחָד אֶת חֲבֵרוֹ הַשָּׁעָה הַמְאֻשֶּׁרֶת הַזֹּאת בָּהּ זָכִינוּ לִשְׁמוֹע מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ דִּבּוּרִים קְדוֹשִׁים אֵלּוּ הַמַּזְרִימִים בָּנוּ חַיִּים אֲמִתִּיִּים חַיִּים חֲדָשִׁים, וְנוֹתְנִים בָּנוּ כֹּחַ וְאֹמֶץ לַעֲמוֹד אֵיתָן בְּכָל עֵת צָרָה וְצוּקָה בְּקִשְׁרֵי הַמִּלְחָמָה הַגְּדוֹלָה וְהָאֲרֻכָּה עַד הַיּוֹם הַזֶּה…

...וְהִנֵּה מְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּינוּ זַ״ל בְלִקּוּ״א סִימָן ע״ב בְּהַתּוֹרָה לְהִתְחַזֵּק בְּכָל פַּעַם נֶגֶד הַיֵּצֶר הָרַע, אֲשֶׁר תֵּכֶף כְּשֶׁבָּא לְאָדָם הִרְהוּר תְּשׁוּבָה מֵחֲמַת הַטּוֹב שֶׁהִתְעוֹרֵר בְּתוֹכוֹ, אֲזַי לְפִי מַעֲשָׂיו בְּאוֹתוֹ שָׁעָה הֵמִית יִצְרוֹ וְנִתְבַּטֵּל יִצְרוֹ הָרַע שֶׁהָיָ׳ה לוֹ, וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁרוֹצֶה לַעֲשׂוֹת עוֹד אֵיזֶה עֻבְדָּא דִּקְדֻשָׁה וּבִפְרָט לִנְסֹעַ לְהַצַּדִּיק הָאֱמֶת, אָז מִתְגַּבֵּר עָלָיו יֵצֶר הָרַע אַחֵר, וְיֵשׁ לוֹ עַתָּה יֵצֶר הָרַע יוֹתֵר גָּדוֹל מִמַּה שֶׁהָיָ'ה לוֹ תְּחִלָּה, כִּי עַל יְדֵי שֶׁהִתְעוֹרֵר בִּתְשׁוּבָה וְעָשָׂה אֵיזֶה עֻבְדָּא דִּקְדֻשָּׁה, נִתְעַלָּה וְנִתְגַּדֵּל בַּעֲבוֹדַת ה׳, וְכָל הַגָּדוֹל מֵחֲבֵירוֹ יִצְרוֹ גָּדוֹל הֵימֶנּוּ, וְעַל כֵּן צָרִיךְ הִתְגַּבְּרוּת חָדָשׁ בְּיוֹתֵר נֶגֶד זֶה הַיֵּצֶר הָרַע הֶחָדָשׁ שֶׁבָּא לוֹ, וְאִם אֵינוֹ מִתְחַזֵּק נֶגְדּוֹ אֲזַי מִתְגַּבֵּר עָלָיו זֶה הַיֵּצֶר הָרַע הֶחָדָשׁ, עַיֵּן שָׁם.

וּבֵאוּר דְבָרִים אֵלּוּ הוּא יַעַן כִּי כָּל תַּעֲנוּג הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מִמַּעֲשֵׂיהֶם הַטּוֹבִים שֶׁל יִשְׂרָאֵל עַם קָדוֹשׁ הוּא מִשּׁוּם שֶׁעֲשׂיָּתָן הַמַּעֲשִׂים טוֹבִים הוּא עַל יְדֵי בּחִירָתָם בַּטּוֹב, וְעַל כֵּן אִם לֹא הָיָ'ה מִתְגַּבֵּר יֵצֶר הָרַע חָדָשׁ יוֹתֵר גָּדוֹל עַל הָאָדָם אַחֲרֵי עֲשׂוֹתוֹ מִצְוָה וְכוּ׳ וְהֵמִית אֶת יִצְרוֹ שֶׁהָיָ׳ה לוֹ תְּחִלָּה, אָז לֹא הָיָ׳ה עוֹבֵד אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מִתּוֹךְ בְּחִירָה כִּי אֵין לוֹ יֵצֶר הָרַע, וְהָיָ׳ה עוֹבֵד אֶת ה׳ בְּלִי בְּחִירָה כְּמַלְאָךְ שׁעוֹשֶׂה רְצוֹן בּוֹרְאוֹ בּלְתִּי בּחִירָה, וְאֵין זֶה רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ שֶׁיַּעַבְדוּ אוֹתוֹ בְּזֶה הָעוֹלָם בְּלִי בּחִירָה, כִּי יֵשׁ לוֹ דַּי מַלְאָכִים שְׂרָפִים וְאוֹפַנִּים וְחַיּוֹת הַקֹּדֶשׁ וְכוּ׳ בָּעוֹלָמוֹת הָעֶלְיונִים שׁעוֹבְדִים אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ בְּלִי בְּחִירָה, וְכָל הַתַּעֲנוּג וְהַנַּחַת רוּחַ שֶׁמְּקַבֵּל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הוּא מֵהָעֲבוֹדָה שֶׁל עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בְּזֶה הָעוֹלָם הַגַּשְׁמִי הַמְּעֹרָב טוֹב וָרָע וְהָרַע רוֹצֶה תָּמִיד לְהִתְגַּבֵּר, וְיִשְׂרָאֵל עַם קְרוֹבוֹ מִתְגַּבְּרִים וּבוֹחֲרִים הַטּוֹב מִתּוֹךְ הָרַע וְהַקְּלִפָּה, וּבִשְׁבִיל זֶה נִבְרְאוּ כָּל הָעוֹלָמוֹת כֻּלָּן וְכָל הַמַּלְאָכִים וְכוּ׳ לְתַכְלִית קִיּוּם הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת מִתּוֹךְ בְּחִירָה דַּיְקָא, כִּי עַל יְדֵי זה דַּיְקָא נִתְגַּדֵּל וְנִתְקַדֵּשׁ שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ בְּכָל הָעוֹלָמוֹת, כַּמּוּבָן וּמְבֹאָר שָׁם בְּסִימָן יוּ״ד בְּהַתּוֹרָה וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אוֹת ב׳ עַיֵּן שָׁם וְעוֹד בְּכַמָּה וְכַמָּה מְקוֹמוֹת בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ ז״ל.

וְעַל כֵּן בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיִּהְיֶ׳ה לְהָאָדָם מִלְחָמָה עִם הַיֵּצֶר הָרַע תָּמִיד בַּעֲבוֹדָתוֹ אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, בִּכְדֵי שֶׁיִּתְגַּבֵּר עָלָיו וְיַעֲשֶׂה רְצוֹן אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם מִתּוֹךְ כְּבִישַׁת הַיֵּצֶר הָרַע וּבְחִירַת הַטּוֹב, וּבְכָל פַּעַם שֶׁמֵּמִית אֶת יִצְרוֹ עַל יְדֵי אֵיזֶה עֻבְדָּא דִּקְדֻשָּׁה, בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיִּתְּנוּ לוֹ מִן הַשָּׁמַיִם יֵצֶר הָרַע חָדָשׁ לְפִי כֹּחַ מַעֲשָׂיו וּגְדֻלָּתוֹ, בְּאֹפֶן שֶׁלֹא תִּתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה.

וְצָרִיךְ לָדַעַת שֶׁתָּמִיד בְּכֹחַ הָאָדָם לְהִתְגַּבֵּר עַל יִצְרוֹ הָרַע, כִּי גַּם כֹּחוֹ דִּקְדֻשָּׁה נִתְגַּדְּלָה יוֹתֵר עַל יְדֵי קְדֻשַּׁת עֲשִׂיָּתוֹ הַמִּצְווֹת וְהַמַּעֲשִׂים טוֹבִים שֶׁזָּכָה לְסַגֵּל. וְעַל כֵּן אֵין לוֹמַר שֶׁעַכְשָׁו שֶׁהִתְגבְּרוּ הַמְּנִיעוֹת כָּל כָּךְ הַרְבֵּה יוֹתֵר מִבַתְּחִלָּה, שֶׁאֵין בְּכֹחֵנוּ חַס וְשָׁלוֹם לִלְחוֹם עִמּוֹ וּלְהִתְגַּבֵּר עָלָיו, כִּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בִּכְבוֹדוֹ וּבְעַצְמוֹ מַשְׁגִּיחַ שֶׁמִּשְׁקַל הַבְּחִירָה יִהְיֶ׳ה תָּמִיד שָׁקוּל וּמְכֻוָּן מְאֹד אֵצֶל כָּל אֶחָד וְאֶחָד כָּרָאוּי לוֹ, וְאֵין הַקָּבָּ״ה בָּא בִּטְרוּנְיָא עִם בְּרִיּוֹתָיו וְאֵינוֹ תּוֹבֵעַ מִן הָאָדָם מַה שֶּׁאֵין בְּכֹחוֹ, וְאֵינוֹ שׁוֹלֵחַ עַל הָאָדָם שׁוּם נִסָּיוֹן וּמְנִיעָה וּבִלְבּוּל שֶׁלֹּא יוּכַל לְהִתְגַּבֵּר עָלָיו אִם יִרְצֶה בֶּאֱמֶת, דְּאִי לָאו הָכִי אֵין שָׂכָר וְאֵין עֹנֶשׁ חַס וְשָׁלוֹם כַּיָּדוּעַ.

וּמַה שֶּׁהָאָדָם מַרְגִּישׁ כָּל כָּךְ קֹשִׁי וְכֹבֶד הַמִּלְחָמָה עַד שֶׁיֵּשׁ וְנִדְמֶה לוֹ שֶׁאֵין בְּכֹחוֹ לְהִתְגַּבֵּר, הוּא יַעַן כִּי הָרְשָׁעִים, שֶׁהֵם הַקְּלִפּוֹת וְהַחִיצוֹנִים, כַּיָּם נִגְרָשׁ, וְהֵם מִתְנַפְּלִים עַל הָאָדָם בְּרַעַשׁ פִּתְאוֹם, וְעַל כּן נִדְמֶה לוֹ שֶׁזֶּה לְמַעְלָה מִכֹּחוֹתָיו, כִּי עֲדַיְן לֹא נִסָּה בְּאֵלֶּה. אֲבָל כַּאֲשֶׁר יִזְכֶּה לִתְפֹּס הַמַּחְשָׁבָה וְיִתְבּוֹנֵן בְּשִׂכְלוֹ הֵיטֵב כַּמָּה שֶׁצָּרִיךְ, יִרְאֶה שֶׁאֵין כֵּן הָאֱמֶת, כִּי הָאֱמֶת הָאֲמִתִּי הוּא אֲשֶׁר נְקֻדַּת הַדַּעַת וְהַשֵּׂכֶל שֶׁיֵּשׁ בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד יָכוֹל לַעֲמוֹד נֶגֶד כָּל תַּאֲווֹת הָעוֹלָם הַזֶּה וְנֶגֶד כָּל מִינֵי נִסְיוֹנוֹת וְכוּ' הָעוֹבְרִים עָלָיו, כַּמְבֹאָר הֵיטֵב בְּסִימָן ע"ב הַנַּ״ל וּבְסֵפֶר שִׁבְחֵי הָרַ״נ סִימָן ט״ז עַיֵּן שָׁם נִפְלָאוֹת, וְצָרִיךְ לִרְאוֹת לְהִשְׁתַּמֵּשׁ עִם זֶה הַשֵּׂכֶל בִּזְרִיזוּת וְלֹא לִהְיוֹת עָצֵל חַס וְשָׁלוֹם.

נלקח משו״ת שערי צדיק, חלק שני, מכתב מ״א.