כח הבחירה
…בִּדְבַר סִפּוּר הַמַּעֲשֶׂה מֵאֲבֵדַת בַּת מֶלֶךְ שֶׁבְּסֵפֶר סִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת מִשָּׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת מַעֲשֶׂה א׳, שֶׁלְּכָךְ אָמְרָה הַבַּת מֶלֶךְ לְהַמִּשְׁנֶה לַמֶּלֶךְ אַחַר שֶׁנִּכְשַׁל וְאָכַל מִפְּרִי הָעֵץ שֶׁנִּצְטַוָּה לְבִלְתִּי אֲכֹל מִמֶּנּוּ בַּיּוֹם הָאַחֲרוֹן לִישִׁיבָתוֹ בַּמָּקוֹם שֶׁבָּחַר לוֹ לָשֶׁבֶת שָׁם שָׁנָה תְמִימָה בִּכְדֵי לַעֲסֹק בִּגְאֻלָּתָהּ לְהוֹצִיאָהּ מִמְּקוֹמָהּ הַלֹּא טוֹב, וְאָמְרָה לוֹ שֶׁיָּשׁוּב וְיִבְחַר לוֹ מָקוֹם לָשֶׁבֶת שָׁם עוֹד שָׁנָה תְמִימָה וְיַעֲסֹק בְּתִקּוּנָהָא, וְכָתַבְתָּ כִּי עַל כֵּן צִוְּתָה עָלָיו שֶׁיִּבְחַר לוֹ מָקוֹם אַחֵר לָשֶׁבֶת שָׁם וְלֹא בַּמָּקוֹם הָרִאשוֹן, שֶׁזֶּהוּ בּשְׁבִיל הַבְּחִירָה, שֶׁאִם הָיָ׳ה הוֹלֵךְ לַמָּקוֹם הָרִאשׁוֹן, וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁהָיָ׳ה רוֹאֶה אֶת הָאִילָן עִם הַפֵּרוֹת, הָיָ׳ה נִזְהָר מִלֶּאֱכֹל כִּי הֲרֵי יוֹדֵעַ כַּמָּה צַעַר וְעָגְמַת נֶפֶשׁ גָּרַם לוֹ אֲכִילַת הַפְּרִי מֵאִילָן זֶה, וְאִם כֵּן הָיָ׳ה נִתְבַּטֵּל אֶצְלוֹ הַבְּחִירָה, כִּי כְּבָר רָאָה עֹנֶשׁ הָאוֹכֵל מֵאִילָן זֶה, עַד כָּאן תֹּכֶן דְּבָרֶ
אָמְנָם כֵּן אֱמֶת נָכוֹן הַדָּבָר מֵעִם הָאֱלֹקִים בַּמֶּה שֶׁהֶאֱצִיל וּבָרָא וְיָצַר וְעָשָׂה אֶת כָּל הַנֶּאֱצָלִים וְהַנִּבְרָאִים וְהַיְצוּרִים וְהַנַּעֲשִׂים בְּכָל הָעוֹלָמוֹת כֻּלָּם לְכָל פְּרָטֵיהֶם הַכֹּל כַּאֲשֶׁר לַכֹּל, בִּשְׁבִיל הַבְּחִירָה. וְלֹא זוֹ בִּלְבַד, אֶלָּא כָּל מַה שֶּׁנַּעֲשֶׂה בִּפְרָטִיּוּת עִם כָּל אָדָם בְּכָל רֶגַע וְרֶגַע, כָּל אֶחָד וְאֶחָד לְפִי בְּחִינָתוֹ, בְּמַחְשָׁבָה דִּבּוּר וּמַעֲשֶׂה, בֵּינוֹ לְבֵין עַצְמוֹ וּבֵינוֹ לְבֵין חֲבֵירוֹ, וּדְבַר הִשְׁתַּיְכוּתוֹ לְד׳ יְסוֹדוֹת אֵשׁ רוּחַ מַיִם עָפָר, בֵּין בְּשָׁרְשָׁם בִּצְבָא מַעְלָה לְפִי מַעֲמָדָן וּמַצָּבָן בְּכָל עֵת וְרֶגַע, וּבֵין בְּהִשְׁתַּלְשְׁלוּתָם בְּדוֹמֵם צוֹמֵחַ חַי מְדַבֵּר — הַכֹּל הוּא רַק לְמַעַן הַבְּחִירָה שֶׁלּוֹ, שֶׁיִּרְאֶה וְיִסְתַּכֵּל וְיָבִין מִכָּל אֵלּוּ הַדְּבָרִים שֶׁעִקַּר הַתַּכְלִית הַטּוֹב הוּא רַק לַעֲבֹד אֶת בּוֹרְאֵנוּ יִתְבָּרַךְ עֲבוֹדָה שְׁלֵמָה עֲבוֹדָה תַּמָּה מִתּוֹךְ בְּחִירַת הַטּוֹב מֵהָרַע, הֵן בְּקִיּוּם רְמַ״ח מִצְווֹת עֲשֵׂה בֵּין שֶׁהַזְּמַן גְּרָמָא וּבֵין שֶׁלֹּא הַזְּמַן גְּרָמָא, וְהֵן בִּזְהִירוּת שְׁסָ"ה מִצְוֹת לֹא תַעֲשֶׂה לְכָל פְּרָטֵיהֶם וְדִקְדּוּקֵיהֶם, כַּמְבֹאָר וּמוּבָן כָּל זֶה בְּשִׂיחוֹת הָרַ״נ סִימָן ש׳, עַיֵּן שָׁם.
אֲבָל מַה שֶּׁרָצִיתָ לְהַעֲמִים עִנְיָן זֶה בְּסִפּוּר הַמַּעֲשֶׂה, לְפִי עֲנִיּוּת דַּעְתִּי אֵין זֶה מְבֹאָר שָׁם, וְאַדְּרַבָּה יֵשׁ לְהוֹכִיחַ אַחֶרֶת. דְּבִשְׁלָמָא אִם הָיְתָה בְּחִירָתוֹ גַּם עַכְשָׁו בַּפַּעַם הַשֵּׁנִית בִּדְבַר הָאֲכִילָה, יֵשׁ צֹרֶךְ לִמְנֹעַ מִמֶּנּוּ מָקוֹם הָרִאשׁוֹן הַנָּטוּעַ כָּל עֵץ פְּרִי, מִטַּעַם שֶׁתִּהְיֶ׳ה אֶצְלוֹ הַבְּחִירָה בְּמִשְׁקָל הַשָּׁוֶה… אֲבָל עַתָּה הֲלֹא בְּחִירָתוֹ הוּא בְּעִנְיָן הַשֵּׁנָה, וְלֹא בִדְבַר הָאֲכִילָה, וְאַדְּרַבָּה אָנוּ רוֹאִים שֶׁהִתִּירָה לוֹ לֶאֱכוֹל פֵּרוֹת הָאִילָן, אִם כֵּן מַאי אִכְפַּת לָנוּ אִם יִהְיֶ'ה בַּמָּקוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁיֵּשׁ שָׁם פֵּרוֹת הָאִילָן. וְעוֹד, דְּמִזֶּה שֶׁהִתִּירָה לוֹ עַכְשָׁו לֶאֱכוֹל מִפֵּרוֹת הָאִילָן מֻכְרָח שֶׁכֵּן הָיָ'ה בַּמָּקוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁיֵּשׁ שָׁם פֵּרוֹת לֶאֱכוֹל, דְּאִי לָאו הָכִי, לְמַאי הִתִּירָה לוֹ לֶאֱכוֹל אִם אֵין לוֹ מַה לֶּאֱכוֹל.
וּבֶאֱמֶת שֶׁאֵינוֹ מְבֹאָר שָׁם בְּספּוּר הַמַּעֲשֶׂה כְּלָל שֶׁצִּוְּתָה עָלָיו לִבְחֹר מָקוֹם אַחֵר דַּוְקָא לֹא בַמָּקוֹם הָרִאשׁוֹן, וְעַל כֵּן יֵשׁ לוֹמַר שֶׁהָיָ׳ה יָכֹל לִבְחֹר לוֹ גַּם אוֹתוֹ הַמָּקוֹם הָרִאשׁוֹן, כִּי אֵין יְשִׁיבָתוֹ בַּמָּקוֹם הָרִאשׁוֹן מוֹנֵעַ אוֹ מַכְרִיעַ לְאֵיזֶה צַד מֵהַבְּחִירָה, וּכְמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
(שערי צדיק, חלק א׳, מכתב ט׳)